CSRD als gamechanger?
Het zal weinig corporates ontgaan zijn dat de Europese Unie in de strijd tegen klimaatverandering een belangrijke nieuwe richtlijn voor verplichte duurzaamheidsrapportage heeft aangenomen: de CSRD, ofwel de Corporate Sustainability Reporting Directive. De CSRD vervangt de bestaande Non Financial Reporting Directive (NFRD) en heeft als doel de kwaliteit en vergelijkbaarheid van niet-financiële informatie van ondernemingen te bevorderen als het gaat om ESG-onderwerpen. Duurzaamheidsrapportage wordt hiermee een verplicht en integraal onderdeel van het jaarverslag. Daarnaast komt er een controleplicht op de informatie, waardoor greenwashing voorkomen moet worden.
CSRD geldt voor bedrijven met:
》een omzet hoger dan €40 miljoen per jaar
》een balanstotaal van meer dan €20 miljoen
》meer dan 250 medewerkers (gemiddeld over een jaar)
En gaat in:
》Vanaf 1 januari 2024 voor bedrijven die nu vallen onder de non-financial reporting directive (NFRD)
》Vanaf 2025 voor grote bedrijven die daar nu niet onder vallen
》Vanaf 1 januari 2026 voor beursgenoteerde mkb-bedrijven
De CSRD heeft behoorlijk wat gevolgen voor bedrijven. Los van strakke rapportagerichtlijnen en zeer omvangrijke data controle kent de CSRD twee belangrijke vereisten die gamechangers kunnen worden in de verduurzaming van het bedrijfsleven.
Zo wordt een heldere duurzaamheidsstrategie een verplicht onderdeel, voor de korte en de lange termijn. Bedrijven moeten concreet en feitelijk gaan uitspreken wat hun doelstellingen zijn omtrent duurzaamheid. Directies worden verplicht om een strategische aanpak te creëren voor (betere) ESG-prestaties tot in ieder geval 2030 en in sommige gevallen zelfs tot 2050.
Daarnaast is er het nieuwe vereiste van dubbele materialiteit. Materialiteit gaat over het toetsen welke duurzaamheidsthema’s het belangrijkst zijn voor een bedrijf. Onder CSRD moeten bedrijven een dubbele materialiteitsbeoordeling uitvoeren: ze moeten verantwoording afleggen over zowel de impact van klimaatverandering of andere duurzaamheidsgerelateerde onderwerpen op de onderneming als over de impact die het bedrijf heeft op mens en milieu in zijn omgeving. Daarmee wordt de stakeholderblik nog belangrijker voor de strategie.
Het wordt even aanpoten voor bedrijven en hun adviseurs om alles op de rit te hebben, maar dan heb je ook wat. Naar verwachting zal de CSRD zorgen voor beduidend meer transparantie en meetbaarheid en door de omvangrijke collectie en rapportage van data kunnen strategieën scherper en realistischer opgesteld worden. Vage plannen en ambities worden daarmee verleden tijd. Bovendien zal er een domino-effect ontstaan op kleinere bedrijven die niet onder de CSRD vallen, aangezien ze mee zullen moeten in de beweging die de grotere bedrijven in de keten inzetten. Al met al een gamechanger dus.
Benieuwd hoe H+K u kan helpen met de CSRD? Neem vrijblijvend contact op met charlotte.devoogd@hkstrategies.com.