Over SDG’s, strategie en Kaizen 2.0

Klimaatverandering, extreme armoede, ongelijkheid en onrecht de wereld uit in 2030. Dat is in een notendop wat de SDG’s moeten bewerkstelligen. Een prachtig voorbeeld van grensoverschrijdende samenwerking op de meest essentiële thema’s. Steeds meer bedrijven gebruiken de SDG’s als een kompas voor hun strategie en verduurzaming. Dat is natuurlijk heel mooi, maar heeft het altijd het juiste effect? Hoe maak je een strategie die past binnen je bedrijfsvoering en goed te integreren is binnen de hele organisatie? En hoe voorkom je greenwashing?

Het begint met authenticiteit en visie. Met welk doel is het bedrijf ooit ontstaan? Welk probleem wil het oplossen, aan welke behoefte wil het voldoen? Waar wil je als organisatie voor staan? Het antwoord op die vragen is het startpunt. Essentieel hierbij is dat naar waarheid geantwoord wordt. Ervaring leert dat dit om het nodige graaf- en porwerk vraagt. Haal er dus een ervaren facilitator bij.

Vervolgens is een interne en externe analyse sterk aan te raden. Hoe zien medewerkers de organisatie? Hoe is de perceptie van de buitenwereld? Hoe positioneren peers en concurrenten zich?
Wat zijn relevante ontwikkelingen in de wereld? Deze analyses bieden de nodige context.

Op basis van bovenstaande kan een keuze gemaakt worden op welke SDG’s de focus komt te liggen. Vaak luidt het advies te focussen op max 4-5 SDG’s. Ik ben van mening dat dat wat mager is. Bovendien ligt het risico van greenwashing dan al snel op de loer. Als je het meent als bedrijf en positieve impact wil hebben op de maatschappij, mag het best wat ambitieuzer. Laten we eerlijk zijn, in Nederland kun je je als bedrijf al vrij eenvoudig committeren aan een hele reeks SDG’s zonder al te veel moeite. Meen je het en wil je echt verschil maken, focus dan op een 7-tal SDG’s waarvan er zeker 1-2 een beetje pijn doen. Echt verschil maken betekent bestaande systemen veranderen, investeringen doen, afstoten wat niet langer past en gedrag aanpassen. Zonder wrijving geen glans.

Een veelal vergeten onderdeel van dit proces is het tijdig betrekken van medewerkers. Nog te vaak krijgen medewerkers opeens een foldertje, interne memo of nieuwsbrief met de nieuwe koers. Dat helpt natuurlijk niet in het integreren van het geheel in de organisatie, laat staan in het behalen van de doelstellingen. Vraag om input uit alle lagen van de organisatie en geef mensen verantwoordelijkheid. Maak ze onderdeel van het proces. Zo wordt de kans op resultaat substantieel groter. Bovendien heeft het een positieve uitwerking op de aantrekkelijkheid als werkgever.

Om vervolgens geloofwaardig te blijven en effect te bereiken zijn concrete, meetbare doelstellingen met regelmatige rapportage van de voortgang essentieel. Bij voorkeur met een directe link naar de bedrijfsresultaten.

De SDG’s zijn ontzettend belangrijk en de enige duidelijke mondiale richtinggevers die we hebben. Ze kunnen een nuttig startpunt vormen voor de (verduurzamings)strategie van een bedrijf, op voorwaarde dat ze op de juiste manier worden ingezet. Anders bereiken we het averechtse effect; dan verwateren deze belangrijke doelstellingen en verworden ze tot het symbool van kapitalistische greenwashing praktijken.

Of het nou op basis van SDG’s of eigen sustainability doelstellingen van een bedrijf gebeurt, feit is dat we allemaal aan de bak moeten om onze mooie planeet in stand te houden. Het zou daarbij al een wereld van verschil maken als alle bedrijven hun focus op groei en winstmaximalisatie zouden verschuiven naar focus op verbetering. Kaizen 2.0!

De expert die aan deze case heeft gewerkt

Deze case valt onder de expertise