Het coronavirus en de communicatie met uw aandeelhouders: hoe maakt u uw AvA alsnog effectief?

Home / Het coronavirus en de communicatie met uw aandeelhouders: hoe maakt u uw AvA alsnog effectief?

Back

Het AvA-seizoen is inmiddels begonnen voor beursgenoteerde bedrijven, maar het coronavirus dreigt de reguliere gang van zaken danig te verstoren. Bestuurders staan voor de vraag: is het nog verantwoord om een AvA te organiseren, aangezien we sociale distantie moeten betrachten, en we ook weten dat hier vaak ook mensen uit kwetsbare groepen op afkomen? Tegelijkertijd: geen AvA betekent geen vastgestelde jaarrekening, geen décharges, geen bestuurdersbenoemingen, geen vaststelling van dividend.

Keuze hybride aandeelhoudersvergadering
Veel bedrijven kiezen in deze tijden voor hybride aandeelhoudersvergaderingen. Dat brengt geheel nieuwe vraagstukken met zich mee. Bijvoorbeeld: hoe leggen we aan aandeelhouders de keuze voor een hybride AvA uit? Wie nodigen we uit voor de fysieke bijeenkomst en wie mag alleen online de vergadering bijwonen? Mogen aandeelhouders die de vergadering online bijwonen gebruik maken van hun recht tot stemmen en vragen stellen? Hoe laten we de stemmingen verlopen? Moeten we nu al een BAvA overwegen omdat er mogelijk subsequent events ontstaan?

En misschien wel de belangrijkste vragen: hoe zorgen we ervoor dat de boodschappen van het bestuur met maximale impact overkomen tijdens een AvA die hoofdzakelijk plaatsvindt via camera en scherm? En hoe bereid je je daar goed op voor?

Advies IR & corporate governance  tijdens de coronacrisis
Bij Hill+Knowlton Strategies  adviseren wij  beursgenoteerde bedrijven hoe zij communicatie kunnen managen in onzekere tijden. Ons ervaren team op het gebied van Investor Relations en corporate governance, gesteund door de kennis en ervaring van ons wereldwijde netwerk, gaat graag met u en uw adviseurs het gesprek aan over de bijzondere uitdagingen die communicatie richting aandeelhouders op dit moment met zich meebrengt.

Mocht u over dit onderwerp verder van gedachten willen wisselen, schroomt u dan niet contact met ons op te nemen via jose.tijssen@hkstrategies.com.

Dit artikel valt onder de expertise