Hill+Knowlton Strategies Nederland wint internationale communicatieprijs voor communicatiestrategie over rubberkorrels en stakeholderstrategie voor Mediahuis

Home / Hill+Knowlton Strategies Nederland wint internationale communicatieprijs voor communicatiestrategie over rubberkorrels en stakeholderstrategie voor Mediahuis

Back

Met haar communicatie- en stakeholderstrategie voor het Belgische mediabedrijf Mediahuis heeft Hill+Knowlton Strategies Nederland een Golden World Award gewonnen in de categorie financial services & investor relations categorie. Voor de communicatiestrategie voor autobandenrecyclingorganisatie RecyBEM won Hill+Knowlton een Golden World Award in de categorie crisismanagement. Deze Awards worden toegekend voor werk in communicatie en public relations dat voldoet aan de hoogste standaarden in het vakgebied. De internationale prijs wordt ieder jaar uitgereikt door de International Public Relations Association (IPRA), de wereldwijde beroepsvereniging voor communicatieprofessionals.

Mediahuis
Eind 2016 bereidde het in Nederland nog vrij onbekende Belgische mediabedrijf Mediahuis zich voor op een acquisitie van het beursgenoteerde Telegraaf Media Group (TMG), eigenaar van Nederlands grootste dagblad, De Telegraaf. Geconfronteerd met een sterk Nederlands sentiment onder Nederlandse media en stakeholders, stond Mediahuis – als buitenlandse partij – voor een zware uitdaging. Hill+Knowlton Strategies ontwikkelde, samen met Mediahuis, een communicatie- en stakeholderstrategie voor het verkrijgen van steun van opinieleiders, aandeelhouders, politici en werknemers voor de intenties van Mediahuis voor TMG. Een belangrijk element hierin was het beschermen van de reputatie van alle betrokken partijen. De persoonlijke benadering van de stakeholders zorgde in 2017 voor brede steun voor het bod van Mediahuis.
Dit leidde ertoe dat Mediahuis op succesvolle wijze volledig eigenaar werd van TMG, met een nieuwe toekomst voor Nederlands grootste dagblad als gevolg.

RecyBEM
In 2016 kwamen rubberkorrels als opvulling voor kunstgrasportvelden landelijk in opspraak omdat in media de suggestie werd gewekt dat blootstelling aan rubberkorrels gezondheidsrisico’s met zich mee zouden brengen. De wetenschappelijke grondslag voor deze bewering ontbrak echter. Hill+Knowlton Strategies ontwikkelde, samen met RecyBEM, (de brancheorganisatie verantwoordelijk voor het inzamelen en hergebruiken van oude autobanden) een communicatiestrategie om de nuance terug te brengen in het debat. Een belangrijk onderdeel hiervan was een mediacampagne waarin alle relevante stakeholders op een persoonlijke manier werden voorzien van gebalanceerde informatie over dit onderwerp. De communicatiestrategie en het crisismanagement door Hill+Knowlton Strategies zorgden ervoor dat de emotionele discussie die onder sporters, politici en media werd gevoerd, verschoof van een eenzijdige presentatie van meningen naar een open en transparante discussie op basis van alle feiten, omstandigheden en standpunten en inzichten.
“Dat Hill+Knowlton juist voor deze twee projecten een IPRA Golden World Award heeft gekregen, onderstreept hoe wij onze rol zien als communicatieadviseurs in de huidige tijd: wij hebben bij mogen dragen aan het behoud van een sterk mediabedrijf in ons eigen land en hebben beeldvorming bestreden door daar de juiste feiten tegenover te zetten. We waren er voor onze klanten toen het er echt om ging. Ik ben trots op ons team en deze mooie bevestiging van ons succes.”, zegt Jack de Vries, Board Director van Hill+Knowlton Strategies Nederland.

EMEA SABRE Award
Hill+Knowlton Strategies won in mei 2018 tevens een EMEA SABRE Award met haar communicatiestrategie voor RecyBEM in de categorie Issue Management. De SABRE Awards worden jaarlijks uitgereikt voor communicatie en public relations werk dat het hoogste niveau van strategie, creativiteit en business impact laat zien.

Over de IPRA Golden World Awards
Het jaarlijkse IPRA Golden World Awards-initiatief erkent sinds 1990 uitmuntend werk in communicatie en public relations, wereldwijd. Winnaars van de onderscheiding laten zien dat zij voldoen aan de hoogste internationale standaarden in communicatie. De IPRA Golden World Awards wordt uitgereikt door de International Public Relations Association (IPRA), de wereldwijde beroepsorganisatie voor communicatie- en public relations professionals. De uitreiking van de 2018 Awards vond plaats op 19 oktober 2018 tijdens het Gala in Barcelona.

Dit artikel valt onder de expertise